מצבים (נספח סל״ש-א)

מצבים משנים את יכולותיו של יצור במגוון דרכים ויכולים לנבוע כתוצאה מלחש, מאפיין מקצוע, התקפת מפלצת או השפעה אחרת. רוב המצבים, כדוגמת עיוור, הם חסרונות, אבל חלקם, כגון בלתי נראה, יכולים להוות יתרון.

מצב נמשך עד שמשהו מבטל אותו (למשל, המצב שרוע מתבטל על ידי עמידה) או למשך הזמן שמצוין על ידי ההשפעה שגרמה למצב.

אם מספר השפעות גורמות ליצור מסוים אותו מצב, לכל מקרה של המצב יש משך משלו, אך השפעות המצב אינן מחריפות. יצור נמצא במצב מסוים או לא.

ההגדרות הבאות מפרטות מה קורה ליצור כל עוד הוא נתון למצב.

אחוז

  • מהירות יצור אחוז היא 0, והוא לא יכול להנות מכל תוסף למהירותו.
  • המצב מסתיים אם האוחז הופך חסר אונים (ראה בהמשך).
  • מצב זה מסתיים גם אם השפעה כל שהיא מוציאה את היצור האחוז מהישג ידו של האוחז או ההשפעה האוחזת, כגון כאשר היצור מושלך על ידי הלחש גל הדף.

בלתי נראה

  • לא ניתן לראות יצור בלתי נראה ללא עזרת קסם או חוש מיוחד. לצורך התחבאות, היצור מעורפל בכבדות. מיקום היצור יכול להתגלות על ידי רעש שהוא עושה או עקבות שהוא משאיר.
  • גלגולי התקפה נגד היצור סובלים מחיסרון, וגלגולי התקפה של היצור נהנים מיתרון.

המום

  • יצור המום הוא חסר אונים (ראה בהמשך), לא יכול לזוז, ויכול לדבר רק בגמגום.
  • היצור נכשל אוטומטית בזריקות הצלה לכוח וזריזות.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון.

חירש

  • יצור חירש אינו שומע ונכשל אוטומטית בכל בדיקת תכונה הדורשת שמיעה.

חסר אונים

  • יצור חסר אונים אינו יכול לבצע פעולות או פעולות תגובה.

חסר הכרה

  • יצור חסר הכרה הינו חסר אונים (ראה לעיל), אינו יכול לזוז או לדבר, ואינו מודע לסביבתו.
  • היצור מפיל כל מה שהוא מחזיק ונופל שרוע.
  • היצור נכשל אוטומטית בזריקות הצלה לכוח וזריזות.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון.
  • כל התקפה שפוגעת ביצור היא פגיעה חמורה אם התוקף נמצא בטווח ½1 מ׳ מהיצור.

מאובן

  • יצור מאובן הופך, יחד עם כל חפץ לא קסום שהוא לובש או נושא, לחומר מוצק לא חי (בדרך כלל אבן). משקלו עולה פי עשרה, והוא מפסיק להזדקן.
  • היצור חסר אונים (ראה את המצב), אינו יכול לזוז או לדבר, ואינו מודע לסביבתו.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון.
  • היצור נכשל אוטומטית בזריקות הצלה לכוח וזריזות.
  • ליצור יש עמידות לכל נזק.
  • היצור חסין בפני רעל ומחלות, אם כי רעל או מחלה שכבר נמצאים במערכת שלו מושעים ולא מנוטרלים.

מבוהל

  • יצור מבוהל סובל מחיסרון בבדיקות תכונה וגלגולי התקפה כל עוד מקור הפחד שלו נמצא בטווח ראייה.
  • היצור אינו יכול להתקרב מרצונו החופשי למקור הפחד שלו.

מוקסם

  • יצור מוקסם לא יכול לתקוף את מי שהקסים אותו או לבחור בו כמטרת יכולות מזיקות או השפעות קסומות.
  • למי שהקסים את היצור יש יתרון בכל בדיקת תכונה לאינטראקציה חברתית עם היצור.

מורעל

  • יצור מורעל סובל מחסרון בגלגולי התקפה ובבדיקות תכונה.

מרוסן

  • מהירות יצור מרוסן היא 0, והוא לא יכול להנות מכל תוסף למהירותו.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון, וגלגולי ההתקפה של היצור סובלים מחיסרון.
  • היצור סובל מחיסרון בזריקות הצלה לזריזות.

משותק

  • יצור משותק הוא חסר אונים (ראה לעיל) ולא יכול לזוז או לדבר.
  • היצור נכשל אוטומטית בזריקות הצלה לכוח וזריזות.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון.
  • כל התקפה שפוגעת ביצור היא פגיעה חמורה אם התוקף נמצא בטווח ½1 מ׳ מהיצור.

עיוור

  • יצור עיוור לא יכול לראות ונכשל אוטומטית בכל בדיקת תכונה הדורשת ראייה.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון, וגלגולי ההתקפה של היצור סובלים מחיסרון.

שרוע

  • אפשרות התנועה היחידה של יצור שרוע היא זחילה, אלא אם כן הוא נעמד ובכך מסיים את המצב.
  • היצור סובל מחסרון בגלגולי התקפה.
  • גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון אם התוקף נמצא בטווח ½1 מ׳ מהיצור. אחרת, גלגול ההתקפה סובל מחסרון.

תשישות

יכולות מיוחדות וסכנות סביבתיות מסוימות, כגון רעב והשפעות ארוכות טווח של טמפרטרות קפואות או לוהטות, יכול להוביל למצב מיוחד הנקרא תשישות. תשישות נמדדת בשישה דרגים. השפעה יכולה לגרום ליצור דרג אחד או יותר של תשישות, כמפורט בתיאור ההשפעה.

דרג השפעה
1 חסרון בבדיקות תכונה
2 מהירות יורדת לחצי
3 חסרון בגלגולי התקפה וזריקות הצלה
4 מספר נקודות פגיעה מירבי יורד לחצי
5 מהירות יורדת ל-0
6 מוות

אם השפעה גורמת תשישות ליצור הסובל כבר מתשישות, דרג התשישות שלו גדל במספר הדרגים המתואר בהשפעה.

יצור סובל מהשפעות דרג התשישות שלו, כמו גם מהשפעות כל דרגי התשישות הנמוכים יותר. לדוגמה, יצור הסובל מתשישות בדרג 2, מהירותו יורד לחצי וגם הוא סובל מחסרון בבדיקות תכונה.

השפעה שמסירה תשישות מורידה את דרג התשישות של יצור כמתואר בהשפעה, כאשר כל השפעות התשישות נעלמות אם דרג התשישות של יצור יורד מתחת ל-1.

סיום מנוחה ארוכה מפחית את דרג התשישות של יצור ב-1, בתנאי שהיצור גם אכל ושתה.