נזק וריפוי

פציעה וסכנת מוות הם בני לוויתו הקבועים של הרפתקן בעולמות פנטזיה. כל נעיצת חרב, חץ מדויק או להבה המתפרצת מתוך לחש כדור אש יכולים לפגוע, או אפילו להרוג, את היצורים הקשוחים ביותר.

נקודות פגיעה

נקודות הפגיעה מייצגות שילוב של עמידות פיזית ומנטלית, את הרצון לחיות ומזל. קשה יותר להרוג יצורים עם מספר גבוה יותר של נקודות פגיעה. לעומתם בעלי מספר נמוך יותר של נקודות פגיעה הם יותר שבריריים.

מספר נקודות הפגיעה הנוכחי של יצור (בדרך כלל נקרא פשוט נקודות פגיעה) יכול להיות מספר כלשהו בין 0 לבין מספר נקודות הפגיעה המרבי של היצור. מספר זה משתנה לעתים קרובות כאשר היצור סופג נזק או מתרפא.

בכל פעם שיצור סופג נזק, הנזק מופחת מנקודות הפגיעה שלו. ירידה במספר נקודות הפגיעה לא משפיע על יכולות היצור עד אשר המספר מופחת ל-0 נקודות פגיעה.

גלגולי נזק

כל כלי נשק, לחש ויכולת מזיקה של מפלצת מציינים את הנזק שהם גורמים. אתה מגלגל את קוביית או קוביות הנזק, מוסיף מתאמים ומחיל את הנזק על המטרה. נשקים קסומים, יכולות מיוחדות וגורמים אחרים יכולים להעניק תוסף לנזק. אם לנזק יש מחסר, הוא יכול להיות מופחת ל-0 נקודות, אבל לא לערך שלילי.

בעת התקפה עם נשק, אתה מוסיף לגלגול הנזק את מתאם התכונה – אותו מתאם שהשתמשת בו לגלגול ההתקפה. תיאור הלחש מציין אילו קוביות לגלגל עבור ​​נזק הלחש והאם להוסיף תוסף כלשהו.

אם לחש או השפעה אחרת גורם נזק ליותר ממטרה אחת בו-זמנית, גלגל את הנזק פעם אחת עבור כולם. לדוגמה, כאשר אשף מטיל כדור אש או כהן מטיל עמוד אש, הם מגלגלים את נזק הלחש פעם אחת עבור כל היצורים באזור הפיצוץ.

פגיעות חמורות

כאשר אתה פוגע בפגיעה חמורה, אתה מגלגל קוביות נוספות עבור הנזק נגד מטרה זו. גלגל את כל קוביות הנזק של ההתקפה פעמיים וחבר את התוצאות. לאחר מכן, הוסף את כל התוספים כרגיל. כדי להאיץ את המשחק, אתה יכול לגלגל את כל קוביות הנזק בבת אחת.

לדוגמה, אם אתה פוגע פגיעה חמורה עם פגיון, גלגל 2ק4 עבור הנזק, במקום 1ק4, ולאחר מכן הוסף את מתאם התכונה הרלוונטי שלך. אם ההתקפה כוללת קוביות נזק אחרות, למשל אלו ממאפיין התקפת הפתע של הנוכל, אתה מגלגל גם קוביות אלה פעמיים.

סוגי נזק

התקפות, השפעות ולחשים מזיקים אחרים גורמים סוגים שונים של נזק. לסוגי הנזק השונים אין כללים משלהם, אבל כללים אחרים, כגון עמידות לנזק, מסתמכים על סוג הנזק.

סוגי הנזק מפורטים בהמשך, עם דוגמאות כדי לעזור לשה״ם לבחור סוג נזק עבור השפעה חדשה.

אש. דרקונים אדומים נושפים אש, ולחשים רבים יוצרים להבות הגורמות נזק אש.

ברק. הלחש חזיז ברק ונשיפתו של דרקון כחול גורמים נזק ברק.

דוקר. התקפות נשקים מנקבים או חודרים, כולל חניתות ונשיכות מפלצות, גורמות נזק דוקר.

חומצה. הרסס המאכל של נשיפת דרקון שחור והאנזימים הממיסים המופרשים על ידי פודינג שחור גורמים נזק חומצה.

חותך. חרבות, גרזנים וטפרי מפלצות גורמים נזק חותך.

כוח קסום. כוח הוא אנרגיה קסומה טהורה הממוקדת לגרימת נזק. רוב ההשפעות הגורמות נזק כוח קסום הן לחשים, כולל קליע קסם ונשק רוחני.

מוחץ. התקפות כוח כהות – פטישים, נפילה, מחיצה ודומיהם גורמים נזק מוחץ.

קור. צינת הגיהנום המוקרנת מחנית שטן הקרח והפיצוץ הקפוא של נשיפתו של דרקון לבן גורמים נזק קור.

קורן. נזק קורן, הגרם על ידי לחש הכהן עמוד אש או כלי הנשק של מלאך, צורב את הגוף כמו אש וגורם לנפש עומס יתר.

רעל. עקיצות ארסיות והגז הרעיל בנשיפת דרקון ירוק גורמים נזק רעל.

רעם. התפרצות קולית חזקה, כמו השפעתו של הלחש גל הדף, גורמת נזק רעם.

תאובה. נזק תאובה הנגרם על ידי אל-מתים מסוימים ולחשים כגון מגע כפור, גורם לגוף ואפילו לנשמה לקמול.

תודעה. יכולות נפשיות כגון פרץ מוחי של מצליף מוח גורמות נזק תודעה.

עמידות ורגישות לנזק

בחלק מהיצורים והחפצים קשה או קל במיוחד לפגוע עם סוגים מסוימים של נזק.

אם ליצור או לחפץ יש עמידות לסוג נזק מסוים, נזק מסוג זה הנגרם לו מחולק בשניים. אם ליצור או לחפץ יש רגישות לסוג נזק מסוים, נזק מסוג זה הנגרם לו מוכפל פי שניים.

עמידות ולאחר מכן רגישות מוחלים לאחר החלת כל המתאמים האחרים לנזק. לדוגמה, יצור בעל עמידות לנזק מוחץ נפגע בהתקפה הגורמת 25 נקודות נזק מוחץ. היצור נמצא גם בתוך הילה קסומה המפחיתה כל נזק ב-5 נקודות. ראשית הנזק מופחת ב-5 נקודות ל-20 נקודות ולאחר מכן נחצה, כך שהיצור סופג 10 נקודות נזק.

מספר מקורות של עמידות או רגישות המשפיעים על אותו סוג נזק נחשבים להשפעה אחת בלבד. לדוגמה, אם ליצור יש עמידות לנזק אש וגם עמידות לכל נזק לא קסום, אז הנזק של אש בלתי קסומה מופחת עבורו לחצי ולא לרבע.

ריפוי

אלא אם כן הנזק גורם למותו של יצור, הוא אינו קבוע. באמצעות קסם רב עוצמה, אפילו המוות הפיך. מנוחה יכולה להשיב נקודות פגיעה ליצור, ושיטות קסומות כגון הלחש ריפוי פצעים או שיקוי ריפוי יכולות לרפא נזק מיידית.

כאשר יצור מתרפא בכל דרך שהיא, נקודות הפגיעה שהושבו לו מתווספות למספר נקודות הפגיעה הנוכחי שלו. מספר נקודות הפגיעה של יצור לא יכול לעבור את מספר נקודות הפגיעה המירבי שלו, ולכן כל נקודת פגיעה שהושבה מעבר למספר זה אובדת. לדוגמה, דרואיד משיב לסייר 8 נקודות פגיעה על ידי ריפוי. אם לסייר יש 14 נקודות פגיעה ומספר נקודת הפגיעה המירבי שלו הוא 20, הסייר משיב 6 נקודות פגיעה, ולא 8.

יצור שמת לא יכול להשיב נקודות פגיעה עד שקסם כגון הלחש החייאה מחזיר אותו לחיים.

הפחתה ל-0 נקודות פגיעה

כאשר אתה מופחת ל-0 נקודות פגיעה, אתה מת מייד או נופל חסר הכרה, כפי שמוסבר בסעיפים הבאים.

מוות מיידי

נזק עצום יכול להרוג אותך מיידית. כאשר הנזק מפחית אותך ל-0 נקודות פגיעה ונותר עוד נזק, אתה מת אם הנזק הנותר שווה או גדול ממספר נקודות הפגיעה המירבי שלך.

לדוגמה, לכהנת עם מספר מירבי של 12 נקודות פגיעה יש כרגע 6 נקודות פגיעה. אם היא סופגת 18 נקודות נזק מהתקפה, היא מופחתת ל-0 נקודות פגיעה, ונותרות עוד 12 נקודות נזק. מכיוון שנזק זה שווה למספר נקודות הפגיעה המירבי שלה, הכהנת מתה.

איבוד הכרה

אם נזק מפחית אותך ל-0 נקודות פגיעה אך לא מצליח להרוג אותך, אתה נופל חסר הכרה (ראה נספח סל״ש-א). מצב זה מסתיים אם אתה משיב נקודות פגיעה כל שהן.

זריקת הצלה ממוות

בכל פעם שאתה מתחיל את התור שלך עם 0 נקודות פגיעה, אתה חייב לבצע זריקת הצלה מיוחדת הנקראת זריקת הצלה ממוות, כדי לקבוע האם אתה מתדרדר לעבר המוות או נאחז בחיים. שלא כמו זריקות הצלה אחרות, הצלה זו לא קשורה לאף ערך תכונה. חייך נמצאים כעת בידי הגורל, רק לחשים ומאפיינים יכולים לשפר את סיכוייך להצליח בזריקת ההצלה.

גלגל ק20. אם תוצאת הגלגול היא 10 ומעלה, הצלחת. אחרת, אתה נכשל. להצלחה או לכישלון יחידים אין השפעה בפני עצמם. בהצלחה השלישית שלך, אתה מתייצב (ראה להלן). בכישלון השלישי שלך, אתה מת. ההצלחות והכישלונות אינם צריכים להיות רצופים; עקוב אחר שניהם עד שאתה אוסף שלושה מאותו הסוג. שני המספרים מתאפסים כאשר אתה משיב נקודות פגיעה או מתייצב.

גלגול 1 או 20. כאשר אתה מבצע זריקת הצלה ממוות ומגלגל 1 ב-ק20, הגילגול נחשב לשני כישלונות. אם אתה מגלגל 20 ב-ק20, אתה משיב נקודת פגיעה אחת.

נזק ב-0 נקודות פגיעה. אם אתה סופג נזק כל שהוא בזמן שיש לך 0 נקודות פגיעה, אתה צובר כישלון בזריקת הצלה ממוות. אם הנזק הוא מפגיעה חמורה, אתה סופג במקום זאת שני כישלונות. אם הנזק שווה או גדול ממספר נקודות הפגיעה המירבי שלך, אתה מת מייד.

יצוב יצור

הדרך הטובה ביותר להציל יצור עם 0 נקודות פגיעה היא לרפא אותו. אם לא ניתן לרפא את היצור, אפשר לפחות לייצב אותו כך שהוא לא יהרג מכישלון בזריקות הצלה ממוות.

אתה יכול להשתמש בפעולה כדי להעניק עזרה ראשונה ליצור חסר הכרה ולנסות לייצב אותו,

על ידי הצלחה בבדיקת חוכמה (רפואה) בד״ק 10.

יצור מיוצב לא מבצע זריקות הצלה ממוות, למרות שיש לו 0 נקודות פגיעה, אבל הוא נשאר חסר הכרה. היצור מפסיק להיות מיוצב, והוא חייב להתחיל מחדש לבצע זריקות הצלה ממוות, אם הוא סופג נזק כלשהו. יצור מיוצב שאינו מתרפא משיב נקודת פגיעה אחת לאחר 1ק4 שעות.

מפלצות ומוות

אצל רוב השה״מים מפלצות מתות ברגע שהן מופחתות ל-0 נקודות פגיעה, במקום ליפול חסרות הכרה ולבצע זריקות הצלה ממוות.

נבלים ראשיים ודמויות ללא שחקן מיוחדות הם חריגים נפוצים לכלל זה; השה״ם עשוי להחליט שהם נופלים חסרי הכרה ולפעול לפי אותם הכללים כמו דמויות שחקן.

עילוף יצור

לפעמים תוקף רוצה להשבית אויב במקום להרוג אותו. כאשר תוקף מוריד יצור ל-0 נקודות פגיעה באמצעות התקפת קפא״פ, התוקף יכול לעלף את היצור. התוקף יכול להחליט ברגע שהנזק נגרם. היצור נופל חסר הכרה ומיוצב.

נקודות פגיעה זמניות

לחשים ויכולות מיוחדות מסוימים מעניקים ליצורים נקודות פגיעה זמניות. נקודות פגיעה זמניות אינן נקודות פגיעה רגילות; הן חיץ נגד נזק, מאגר של נקודות פגיעה המגן עליך מפציעה.

כאשר יש לך נקודות פגיעה זמניות ואתה סופג נזק, נקודות הפגיעה הזמניות מופחתות ראשונות, וכל נזק נוסף מועבר לנקודות הפגיעה הרגילות שלך. לדוגמה, אם יש לך 5 נקודות פגיעה זמניות וספגת 7 נקודות נזק, אתה מאבד את נקודות הפגיעה הזמניות ולאחר מכן סופג 2 נקודות נזק.

מכיוון שנקודות פגיעה זמניות הן נפרדות מנקודות הפגיעה הרגילות שלך, הן יכולות לחרוג מעבר למספר נקודות הפגיעה המירבי שלך. מכיוון שכך, גם דמות עם מספר נקודות הפגיעה המלא שלה יכולה לקבל נקודות פגיעה זמניות.

ריפוי לא יכול להשיב נקודות פגיעה זמניות, ולא ניתן לחבר נקודות פגיעה זמניות ממספר מקורות. אם יש לך נקודות פגיעה זמניות ואתה מקבל נקודות נוספות, אתה מחליט האם לשמור את אלה שיש לך או לקבל את החדשות. לדוגמה, אם לחש מעניק לך 12 נקודות פגיעה זמניות כאשר כבר יש לך 10, אתה יכול שיהיו לך 12 או 10, אך לא 22 נקודות פגיעה זמניות.

אם יש לך 0 נקודות פגיעה, קבלת נקודות פגיעה זמניות אינה משיבה אותך להכרה או מייצבת אותך. נקודות הפגיעה הזמניות עדיין יכולות לספוג נזק המכוון כלפיך כשאתה במצב זה, אבל רק ריפוי אמיתי יכול להציל אותך.

אלא אם כן למאפיין שמעניק לך נקודות פגיעה זמניות יש משך, נקודות הפגיעה הזמניות נמשכות עד שהן מנוצלות או עד שאתה מסיים מנוחה ארוכה.