מלכודות
מלכודות נמצאות כמעט בכל מקום. צעד אחד לא נכון תוך כדי הליכה בקבר עתיק עלול להפעיל סדרה של להבים מעוקלים, אשר חותכים דרך שריון ועצמות. גפנים תמימים לכאורה התלויים מעל כניסה למערה יכולים לתפוס ולחנוק כל מי שעובר דרכם. רשת המוסתרת בין העצים עלולה ליפול על מי שעובר תחתיה. במשחקי פנטזיה, הרפתקנים לא זהירים יכולים ליפול אל מותם, להישרף בעודם בחיים או למצוא את עצמם תחת מטח זיקים מורעלים.
מלכודת יכולה להיות מכנית או קסומה. מלכודות מכניות כוללות בורות, מלכודות חצים, לבנים נופלות, חדרים מלאים במים, להבים מסתחררים וכל דבר אחר המופעל על ידי מנגנון מכני. מלכודות קסם יכולות להיות מכשירים קסומים או מלכודות לחש. מכשירים קסומים מפעילים השפעות לחש כאשר הם מופעלים. מלכודות לחש הן לחשים, כגון אות משמר או סמל, הפועלים בתור מלכודות.
מלכודות במשחק
כאשר הרפתקנים נתקלים במלכודת, אתה צריך לדעת כיצד המלכודת מופעלת ומה היא עושה, וגם כיצד הדמויות יכולות לזהות את המלכודת ולנטרל אותה או להימנע ממנה.
הפעלת מלכודת
רוב המלכודות מופעלות כאשר יצור נכנס למקום כלשהו או נוגע במשהו שיוצר המלכודת רצה להגן עליו. הפעלות נפוצות כוללות דריכה על לוחית לחץ או אזור רצפה מזויף, משיכת תיל ממעיד, סיבוב ידית דלת או שימוש במפתח לא נכון במנעול. מלכודות קסם מוגדרות לפעול בדרך כלל כאשר יצור נכנס לאזור מסוים או נוגע בחפץ. ישנן גם מלכודות קסם (כגון הלחש אות משמר) שיש להן תנאי הפעלה מסובך יותר, כולל סיסמה המונעת את הפעלת המלכודת.
איתור ונטרול מלכודות
בדרך כלל, חלק כלשהו של המלכודת גלוי למתבונן הזהיר. הדמויות עשויות להבחין באבן השונה מסביבתה ומסתירה לוחית לחץ, לשים לב לאור המוחזר מתיל ממעיד, לגלות חורים קטנים בקירות שמהם יצאו סילוני להבות או לזהות בדרך אחרת דבר כלשהו המצביע על נוכחות המלכודת.
תיאורי המלכודות מציינים את סוג הבדיקות ואת הד״ק הנחוץ לזיהוי המלכודת, פריקתה או שניהם. דמות המחפשת באופן פעיל מלכודת, יכולה לבצע בדיקת חוכמה (הבחנה) למול הד״ק של המלכודת. ניתן גם להשוות את הד״ק לזיהוי המלכודת לעומת ערך החוכמה (הבחנה) הקבוע של הדמויות כדי לגלות אם מישהו בחבורה מבחין במלכודת באקראי. אם ההרפתקנים מגלים את המלכודת לפני שהיא מופעלת, הם יכולים לנסות לנטרל אותה באופן קבוע או למספיק זמן כדי לעבור אותה. ייתכן שיהיה צורך בבדיקת תבונה (חקירה) כדי לבדוק מה הפעולה הנחוצה, ולאחריה בדיקת זריזות באמצעות כלי גנבים כדי לפרוק את המלכודת.
כל דמות יכולה לנסות לבצע בדיקת תבונה (מאגיה) כדי לאתר או לפרוק מלכודת קסם, בנוסף לכל בדיקה אחרת המצוינת בתיאור המלכודת. הד״ק זהה ללא קשר בסוג הבדיקה. בנוסף, הלחש הפגת קסם יכול לנטרל את רוב מלכודות הקסם. תיאור מלכודות הקסם כולל ד״ק עבור בדיקת התכונה הנחוצה כאשר אתה משתמש בהפגת קסם.
ברוב המקרים, תיאור המלכודת ברור מספיק, כך שאתה יכול להחליט האם פעולות הדמות מאתרות או מנטרלות את המלכודת. כמו במצבים רבים אחרים, אתה לא צריך לאפשר לגלגול קוביה לבטל משחק חכם ותכנון טוב. השתמש בהגיון ובתיאור המלכודת כדי לקבוע מה קורה. אף מתכנן מלכודות לא יכול לצפות בזמן בניית המלכודת כל פעולה אפשרית שהדמויות עשויות לנסות.
אתה צריך לאפשר לדמות לגלות מלכודת מבלי לבצע בדיקה אם ברור שהפעולה תגלה את נוכחותה של המלכודת. לדוגמה, אם דמות מרימה שטיח המסתיר לוחית לחץ, הדמות מצאה את המלכודת ללא צורך בבדיקה.
נטרול מלכודות יכול להיות קצת יותר מסובך. למשל תיבת אוצר ממולכדת כך שכאשר פותחים אותה מבלי למשוך תחילה את שתי הידיות בצדדיה, מנגנון פנימי משגר מטר מחטים מורעלות כלפי כל מי שנמצא מולה. לאחר בדיקת התיבה וביצוע מספר בדיקות, הדמויות עדיין לא בטוחות אם היא ממולכדת. במקום לפתוח את התיבה, הם מציבים מגן לפניה ומרימים את מכסה התיבה ממרחק בעזרת מוט ברזל. במקרה זה, המלכודת עדיין מופעלת, אבל מטר המחטים נורה ללא נזק לעבר המגן.
בדרך כלל מלכודות מתוכננות עם מנגנונים המאפשרים לנטרל או לעקוף אותן. מפלצות תבוניות המציבות מלכודות במאורות שלהן או סביבן חייבות שתהיה להן דרך לעבור את המלכודות מבלי לפגוע בעצמן. למלכודות כאלה יכולים להיות מתגים חבויים המונעים את הפעלתן, או דלת סודית עלולה להסתיר את המעבר העוקף את המלכודת.
השפעות מלכודות
השפעות המלכודות מתחילות בחוסר נוחות ויכולות להגיע אפילו עד מוות. הן משתמשות ברכיבים כגון חצים, יתדות, להבים, רעל, גזים, פיצוצי להבות ובורות עמוקים. המלכודות הקטלניות ביותר משלבות ברכיבים מסוגים שונים כדי להרוג, לפצוע, לכלוא או להבריח כל יצור שהיה מספיק חסר מזל והפעיל אותן. תיאור המלכודת מציין מה קורה כאשר היא מופעלת.
תוסף ההתקפה של המלכודת, הד״ק להצלה מהשפעותיה והנזק שהיא גורמת יכולים להשתנות בהתאם לעוצמת המלכודת. השתמש בטבלה ״ד״ק להצלה ממלכודות ותוספי התקפה״ ובטבלת ״חומרת הנזק לפי דרגה״ כבסיס לערכים אלה על פי עוצמת המלכודת, המחולקת לשלוש רמות.
בדרך כלל מלכודת המיועדת להיות מכשול, לא תהרוג או תפגע קשות בדמויות בדרגות המתאימות, בעוד מלכודת מסוכנת צפויה לפגוע קשות (ואולי אפילו להרוג) דמויות בדרגות אלה. בדרך כלל מלכודת קטלנית תהרוג דמויות בדרגות המצוינות.
ד״ק להצלה ממלכודות ותוספי התקפה
סכנת המלכודת | ד״ק להצלה | תוסף התקפה |
---|---|---|
מכשול | 10 – 11 | 3+ עד 5+ |
מסוכנת | 12 – 15 | 6+ עד 8+ |
קטלנית | 16 – 20 | 9+ עד 12+ |
חומרת הנזק לפי דרגה
דרגת הדמות | מכשול | מסוכנת | קטלנית |
---|---|---|---|
1 – 4 | 1ק10 | 2ק10 | 4ק10 |
5 – 10 | 2ק10 | 4ק10 | 10ק10 |
11 – 16 | 4ק10 | 10ק10 | 18ק10 |
17 – 20 | 10ק10 | 18ק10 | 24ק10 |
מלכודות מורכבות
מלכודות מורכבות עובדות כמו מלכודות רגילות, מלבד שכשאר הן מופעלות, הן מבצעות סדרה של פעולות בכל סיבוב. מלכודת מורכבת הופכת את תהליך ההתמודדות עם המלכודת למשהו הדומה יותר לקרב.
כאשר מלכודת מורכבת מופעלת, היא מגלגלת יוזמה. תיאור המלכודת כולל את תוסף היוזמה שלה. בתורה, המלכודת פועלת שוב, בדרך כלל על ידי פעולה. היא יכולה לבצע התקפות מתמשכות נגד פולשים, ליצור השפעה המשתנה עם הזמן או ליצור אתגר דינמי אחר. למעט הבדלים אלה, ניתן לאתר את המלכודת המורכבת ולנטרל אותה בדרך הרגילה.
לדוגמה, מלכודת הגורמת לחדר להתמלא במים עובדת הכי טוב בתור מלכודת מורכבת. בתורה של המלכודת, מפלס המים עולה. אחרי מספר סיבובים, החדר מוצף לחלוטין.
מלכודות לדוגמה
מפורטות כאן מלכודות קסומות ומכניות בעוצמות שונות המוצגות לפי סדר אלפביתי.
אבן מתגלגלת
מלכודת מכנית
כאשר 10 ק״ג או יותר מונחים על לוחית הלחץ, נפתח פתח מוסתר בתקרה, וכדור אבן בקוטר 3 מ׳ משתחרר ומתחיל להתגלגל.
דמות שמצליחה בבדיקת חוכמה (הבחנה) בד״ק 15 יכולה להבחין בדלת ובלוחית הלחץ. חיפוש ברצפה ובדיקת תבונה (חקירה) מוצלחת בד״ק 15 חושפים הבדלים בטיח ובאבן המסגירים את נוכחות לוחית הלחץ. בדיקה דומה שנעשית בעת בחינת התקרה מזהה הבדלים בבניה אשר חושפים את מיקומו של הפתח. ניתן למנוע מהמלכודת מלפעול על ידי תקיעת יתד ברזל או חפץ דומה מתחת ללוחית הלחץ.
כאשר הכדור מתחיל להתגלגל, כל היצורים באזור צריכים לגלגל יוזמה. הכדור מגלגל יוזמה עם תוסף 8+. בתורו הכדור נע 18 מ׳ בקו ישר. הכדור יכול לנוע דרך חלל של יצור, ויצורים יכולים לנוע דרך חלל הכדור, אך מתייחסים אליו כאל תוואי שטח קשה. בכל פעם שהכדור נכנס לחלל של יצור או יצור נכנס לחלל של הכדור תוך כדי שהוא מתגלגל, היצור חייב להצליח בגלגול הצלה לזריזות בד״ק 15 או לספוג 55 (10ק10) נזק מוחץ וליפול שרוע.
הכדור עוצר כאשר הוא פוגע בקיר או במחסום דומה. הכדור לא יכול לפנות סביב פינות, אבל בנאים חכמים משלבים פניות עדינות ומעוקלות במעברים המאפשרים לכדור להמשיך לנוע.
בתור פעולה, יצור בטווח ½1 מ׳ מהכדור יכול לנסות להאט אותו בעזרת בדיקת כוח בד״ק 20. בדיקה מוצלחת, מאטה את מהירות הכדור ב-½4 מ׳. אם מהירות הכדור יורדת ל-0, הוא מפסיק לנוע ואינו מהווה עוד איום.
בורות
מלכודת מכנית
מפורטות כאן ארבע מלכודות בור בסיסיות.
בור פשוט. מלכודת בור פשוט היא חור שנחפר בקרקע. החור מכוסה בבד גדול המעוגן בשפת הבור ומסווה בעזרת עפר והריסות.
הד״ק לזיהוי הבור הוא 10. כל מי שדורך על הבד נופל פנימה, מושך איתו את הבד לתוך הבור וסופג נזק על פי עומק הבור (בדרך כלל 3 מ׳, אבל ישנם בורות עמוקים יותר).
בור מוסתר. לבור זה יש כיסוי שנבנה מחומר הזהה לרצפה סביבו.
בדיקת חוכמה (הבחנה) מוצלחת בד״ק 15 מגלה היעדר תנועה רגלית בקטע הרצפה המכסה את הבור. הצלחה בבדיקת תבונה (חקירה) בד״ק 15 מאשרת שקטע הרצפה הממולכד הוא למעשה כיסוי הבור.
כאשר יצור דורך על הכיסוי, הוא נפתח כמו דלת מלכודת וגורם לפולש לפול לתוך הבור תחתיו. עומק הבור הוא בדרך כלל 3 או 6 מ׳ אבל הוא יכול להיות עמוק יותר.
לאחר שהמלכודת זוהתה, אפשר לתקוע יתד ברזל או חפץ דומה בין כיסוי הבור לבין הרצפה סביבו כדי למנוע מכיסוי הבור מלהפתח, ובכך להפוך אותו לבטוח למעבר. ניתן גם לסגור את הכיסוי באופן קסום באמצעות הלחש מנעול מאגי או קסם דומה.
בור ננעל. מלכודת בור זו זהה למלכודת בור מוסתר, למעט הבדל אחד משמעותי: הדלת המכסה את הבור מכילה קפיץ. לאחר שיצור נופל לתוך הבור, המכסה נסגר ולוכד את הקורבן בתוכו.
כדי לפתוח את כיסוי הבור נחוצה הצלחה בבדיקת כוח בד״ק 20. ניתן גם לרסק את הכיסוי ובכך לפתוח אותו. דמות הנמצאת בתוך הבור יכולה גם לנסות לנטרל את מנגנון הקפיץ מבפנים בעזרת בדיקת זריזות בד״ק 15 באמצעות כלי גנבים, בתנאי שהיא יכולה להגיע למנגנון ולראות אותו. במקרים מסוימים, מנגנון (המוסתר בדרך כלל מאחורי דלת סודית סמוכה) פותח את הבור.
בור יתדות. זו מלכודת בור פשוט, מוסתר, או ננעל עם יתדות עץ או ברזל מחודדים בתחתיתה. יצור הנופל לתוך הבור סופג 11 (2ק10) נזק דוקר מהיתדות, בנוסף לנזק הנפילה. קיימות גם גרסאות אכזריות יותר עם רעל מרוח על היתדות. במקרה זה, כל מי שסופג נזק מהיתדות חייב גם לבצע זריקת הצלה לחוסן בד״ק 13, ולספוג 22 (4ק10) נזק רעל אם נכשל בהצלה, או חצי נזק אם הצליח.
גג קורס
מלכודת מכנית
מלכודת זו משתמשת בתיל ממעיד כדי לערער את התמיכה המחזיקה קטע תקרה במקומו.
התיל הממעיד נמתח בין שתי קורות תמיכה בגובה 7 ס"מ מעל הקרקע. הד״ק כדי לזהות את התיל הוא 10. בדיקת זריזות מוצלחת בד״ק 15 ובשימוש בכלי גנבים מנטרלת את המלכודת ללא נזק. דמות ללא כלי גנבים יכולה לנסות בדיקה זו בחסרון תוך שימוש בכל נשק או כלי חד. אם הבדיקה נכשלה, המלכודת מופעלת.
כל מי שבודק את הקורות יכול בקלות לקבוע כי הן פשוט מונחות במקומן. בתור פעולה, דמות יכולה להפיל קורה, ולגרום למלכודת לפעול.
התקרה מעל התיל לא יציבה, וכל מי שיכול לראות אותה, יכול להבחין שהיא עומדת להתמוטט.
כאשר המלכודת מופעלת, התקרה הבלתי יציבה מתמוטטת. כל יצור באזור שמתחת לאזור חייב לבצע זריקת הצלה לזריזות בד״ק 15. יצור שנכשל סופג 22 (4ק10) נזק מוחץ, ויצור שהצליח בהצלה סופג חצי נזק. לאחר שהמלכודת מופעלת, רצפת האזור מתמלאת חצץ והופכת לתוואי שטח קשה.
זיקים מורעלים
מלכודת מכנית
כאשר יצור דרוך על לוחית לחץ מוסתרת, זיקים מורעלים נורים בעזרת קפיצים או לחץ אוויר מתוך צינורות המוסתרים היטב בקירות מסביב. אזור יכול לכלול לוחיות לחץ רבות, כאשר כל אחת מפעילה קבוצת זיקים משלה.
החורים הזעירים בקירות מכוסים באבק וקורי עכביש, או שהם מוסתרים בחוכמה בין תבליטים, ציורי קיר או פסיפסים המעטרים את הקירות. הד״ק כדי לזהות אותם הוא 15. בעזרת הצלחה בבדיקת תבונה (חקירה) בד״ק 15, דמות יכולה להסיק את נוכחותה של לוחית הלחץ מהבדלים באבן ובטיח ששימשו ליצירתה, לעומת הרצפה הסובבת. ניתן למנוע מהמלכודת מלפעול על ידי תקיעת יתד ברזל או חפץ דומה מתחת ללוחית הלחץ. מילוי החורים בבד או שעווה מונע את שיגור הזיקים מתוכם.
המלכודת פועלת כאשר משקל הגדול מ-10 ק״ג מונח על לוחית הלחץ, דבר הגורם לשחרור ארבעה זיקים. כל זיק מבצע התקפת טווח עם תוסף 8+ נגד מטרה אקראית בטווח 3 מ׳ מלוחית הלחץ (הזיק לא צריך לראות את המטרה). אם אין מטרות באזור, הזיקים לא פוגעים בדבר. מטרה אשר נפגעה מזיק סופגת 2 (1ק4) נזק דוקר וחייבת לבצע זריקת הצלה לחוסן בד״ק 15, אם היא נכשלה בהצלה היא סופגת 11 (2ק10) נזק רעל, או חצי נזק אם הצליחה.
כדור השמדה
מלכודת קסומה
חשיכה קסומה ובלתי חדירה, ממלאת את פיו הפעור של פני אבן החצובים בקיר. קוטר הפה הוא כ-60 ס״מ והוא בקירוב עגול. שום קול לא נובע ממנו, לא ניתן להאיר את החלק הפנימי שלו, וכל חומר שמוכנס אליו מושמד מיד.
הצלחה בבדיקה תבונה (מאגיה) בד״ק 20 מגלה כי הפה מכיל כדור השמדה, שלא ניתן לשלוט בו או להזיזו. מלבד כך הוא זהה לכדור השמדה רגיל.
גרסאות מסוימות של המלכודת כוללות הקסמה המוטלת על פני האבן, הגורמת לכך שיצורים מסוימים מרגישים דחף בלתי נמנע להתקרב אליו ולזחול לתוך פיו. השפעה זו זהה להיבט הסימפתיה של הלחש אנטיפתיה/סימפתיה. הטלה מוצלחת של הפגת קסם (ד״ק 18) מבטלת הקסמה זו.
מחט מורעלת
מלכודת מכנית
מחט מורעלת המוסתרת בתוך מנעול תיבת אוצר, או בתוך דבר אחר שיצור עשוי לפתוח. פתיחת התיבה ללא המפתח הנכון גורם למחט לזנק החוצה ולהרעיל את מי שניסה לפתוח את התיבה.
כאשר המלכודת מופעלת, המחט מזנקת 7 ס״מ הישר מתוך המנעול. יצור בטווח סופג 1 נזק דוקר ו-11 (2ק10) נזק רעל, וחייב להצליח בזריקת הצלה לחוסן בד״ק 15 או להיות מורעל למשך 1 שעה.
הצלחה בבדיקת תבונה (חקירה) בד״ק 20 מאפשרת לדמות להסיק את נוכחותה של המלכודת משינויים שנעשו במנעול כדי להתאים למחט. הצלחה בבדיקה זריזות בד״ק 15 באמצעות כלי גנבים מנטרלת את המלכודת ומסירה את המחט מן המנעול. כישלון בניסיון פריצת המנעול מפעיל את המלכודת.
פסל נושף אש
מלכודת קסומה
מלכודת זו מופעלת כאשר פולש דורך על לוחית לחץ מוסתרת, ומשחררת פרץ להבה מפסל סמוך. הפסל יכול להיות של כל דבר, למשל דרקון או אשף המטיל לחש.
הד״ק הוא 15 כדי לזהות את לוחית הלחץ או את סימני החריכה הקלושים על הרצפה והקירות. לחש או השפעה אחרת שיכולים לחוש נוכחות קסם, כגון גילוי קסם, מגלה הילה של קסם תעצומה סביב הפסל.
המלכודת פועלת כאשר משקל הגדול מ-10 ק״ג מונח על לוחית הלחץ, דבר הגורם לפסל לשחרר חרוט אש באורך 9 מ׳. כל יצור באזור האש חייב לבצע זריקת הצלה לזריזות בד״ק 13, ולספוג 22 (4ק10) נקודות נזק אש אם נכשל, או חצי נזק אם הצליח.
ניתן למנוע מהמלכודת מלפעול על ידי תקיעת יתד ברזל או חפץ דומה מתחת ללוחית הלחץ. הטלה מוצלחת של הפגת קסם (ד״ק 13) על הפסל הורסת את המלכודת.
רשת נופלת
מלכודת מכנית
מלכודת זו משתמשת בתיל ממעיד כדי לשחרר רשת התלויה מהתקרה.
התיל הממעיד נמתח בין שני עמודים או עצים בגובה 7 ס"מ מעל הקרקע. הרשת מוסתרת על ידי קורי עכביש או עלים. הד״ק לזיהוי התיל והרשת הוא 10. בדיקת זריזות מוצלחת בד״ק 15 ובשימוש בכלי גנבים קורעת את התיל ללא נזק. דמות ללא כלי גנבים יכולה לנסות בדיקה זו בחסרון תוך שימוש בנשק או כלי חד. אם הבדיקה נכשלה, המלכודת מופעלת.
כאשר המלכודת מופעלת, הרשת משתחררת ומכסה ריבוע באורך 3 מ׳. כל מי שנמצא באזור נלכד תחת הרשת והופך מרוסן, ואלה הנכשלים בזריקת הצלה לכוח בד״ק 10 גם נופלים שרועים. יצור יכול להשתמש בפעולה בתורו כדי לבצע בדיקת כוח בד״ק 10, ואם הוא מצליח בבדיקה הוא יכול לשחרר את עצמו, או יצור אחר בטווח ההישג שלו. לרשת יש דרג״ש 10 ו-20 נקודות פגיעה. עבור כל 5 נקודות נזק חותך הנגרמים לרשת (דרג״ש 10) אזור מרובע באורך ½1 מ׳ נהרס, וכל יצור הלכוד באותו אזור משוחרר.