תנועה ומיקום

במהלך הקרב, הדמויות והמפלצות נמצאות בתנועה מתמדת, והן משתמשות לעתים קרובות בתנועה ובמיקומן כדי לקבל יתרון בקרב.

בתורך, אתה יכול לנוע מרחק השווה לכל היותר למהירות שלך. אתה יכול להשתמש בכל המהירות שלך או בחלקה, לבחירתך, בכפוף לכללים הבאים.

התנועה שלך יכולה לכלול קפיצה, טיפוס ושחייה. מצבי תנועה אלה יכולים להיות משולבים עם הליכה, או שהם יכולים להוות את כל התנועה. בכל דרך בה אתה נע, חסר את המרחק של כל חלק של התנועה שלך מהמהירות שלך עד שהשתמשת בכולה או עד שסיימת לנוע.

חלוקת התנועה שלך

אתה יכול לחלק את התנועה שלך בתורך, ולהשתמש בחלק מהמהירות שלך לפני הפעולה שלך ובחלק אחר אחריה. לדוגמה, אם יש לך מהירות של 9 מ׳, אתה יכול לנוע 3 מ׳, לבצע את הפעולה שלך, ולאחר מכן לנוע 6 מ׳ נוספים.

תנועה בין התקפות

אם אתה מבצע פעולה הכוללת יותר מהתקפת נשק יחידה, אתה יכול לחלק את התנועה שלך בנוסף גם לתנועה בין ההתקפות. לדוגמה, לוחם שיכול לבצע שתי התקפות באמצעות המאפיין התקפה נוספת, ויש לו מהירות של ½7 מ׳ יכול לנוע 3 מ׳, לבצע התקפה, לנוע ½4 מ׳ ואז לתקוף שוב.

שימוש במהירויות שונות

אם יש לך יותר מסוג מהירות אחד, למשל מהירות הליכה ומהירות טיסה, אתה יכול להחליף בין המהירויות שלך במהלך התור שלך. בכל פעם שאתה מחליף מהירות, החסר את המרחק שכבר עברת מהמהירות החדשה. התוצאה קובעת כמה רחוק אתה יכול לנוע. אם התוצאה היא 0 או פחות, אתה לא יכול להשתמש במהירות החדשה בתור הנוכחי.

לדוגמה, אם יש לך מהירות הליכה של 9 ומהירות טיסה של 18 מכיוון שאשף הטיל עליך את הלחש מעוף, אתה יכול לעוף 6 מ׳, לאחר מכן ללכת 3 מ׳ ואז לקפוץ לאוויר ולעוף 9 מ׳ נוספים.

תוואי שטח קשה

קרב בדרך כלל לא מתרחשים בחדרים ריקים או במישורים פתוחים. מערות מכוסות סלעים, יערות מלאי שיחי קוצים, מדרגות חלקלקות – איזור קרב טיפוסי מכיל תוואי שטח קשה.

כל מטר תנועה בתוואי שטח קשה עולה 1 מ׳ נוסף. כלל זה תקף גם אם מספר דברים שונים גורמים לחלל להחשב תוואי שטח קשה.

רהיטים נמוכים, הריסות, צמחייה, מדרגות תלולות, שלג וביצות רדודות הן דוגמאות לתוואי שטח קשים. חלל בו נמצא יצור אחר, בין אם הוא עוין או לא, נחשב גם כן לתוואי שטח קשה.

שרוע

המשתתפים בקרב מוצאים את עצמם לעתים קרובות שרועים על הקרקע, בין אם בגלל שמישהו הפיל אותם או בגלל שהם השתטחו בעצמם. במשחק, הם נחשבים שרועים, מצב המתואר בנספח סל״ש-א.

אתה יכול ליפול למצב שרוע מבלי להשתמש במהירות שלך. כדי לעמוד חזרה אתה צריך להשקיע מאמץ רב יותר; כדי לעשות זאת עליך לנצל כמות תנועה השווה לחצי המהירות שלך.

לדוגמה, אם המהירות שלך היא 9 מ׳, אתה צריך לנצל ½4 מ׳ של תנועה כדי לעמוד. אתה לא יכול לעמוד חזרה אם לא נשארה לך מספיק תנועה או אם המהירות שלך היא 0.

כדי לנוע בזמן שאתה שרוע, עליך לזחול או להשתמש בלחשים כדוגמת שיגור. כל מטר תנועה בזחילה עולה 1 מ׳ נוסף. מכיוון שכך, זחילה של 1 מ׳ בשטח קשה, עולה 3 מ׳ של תנועה.

שימוש בחפצים סביבך

להלן כמה דוגמאות של דברים שאתה יכול לעשות תוך כדי התנועה או הפעולה שלך:

  • לשלוף חרב או להחזיר אותה לנדן
  • לפתוח או לסגור דלת
  • להוציא שיקוי מהתרמיל
  • להרים גרזן מהרצפה
  • לקחת פריט קטן מהשולחן
  • להסיר טבעת מהאצבע
  • לאכול מעט אוכל
  • לתקוע דגל באדמה
  • להוציא מספר מטבעות מחגורת הכיסים שלך
  • לשתות קנקן שיכר
  • להפעיל ידית או מתג
  • להוציא לפיד מגומחה בקיר
  • לקחת ספר ממדף שאתה יכול להגיע אליו
  • לכבות אש קטנה
  • לעטות מסכה
  • להרים את ברדס הגלימה מעל הראש
  • להצמיד את האוזן לדלת
  • לבעוט באבן קטנה
  • לסובב מפתח במנעול
  • להקיש ברצפה באמצעות מוט באורך 3 מ׳
  • להעביר פריט אחד לדמות אחרת

תנועה סביב יצורים אחרים

אתה יכול לעבור דרך חלל של יצור ידידותי. לעומת זאת, אתה יכול לעבור דרך חלל של יצור עוין רק אם היצור גדול או קטן ממך לפחות בשתי קטגוריות גודל. בכל מקרה, זכור כי חלל שנמצא בו יצור אחר נחשב תוואי שטח קשה עבורך.

בין אם היצור הוא חבר או אויב, אתה לא יכול לסיים את התנועה שלך בחלל שלו מרצונך החופשי.

אם אתה עוזב את אזור ההישג של יצור עוין במהלך התנועה שלך, אתה מעורר התקפה מזדמנת.

תנועת תעופה

יצורים מעופפים נהנים מיתרונות רבים, אך עליהם להתמודד גם עם סכנת נפילה. אם יצור מעופף הופך שרוע, מהירותו מופחתת ל-0 או שיכולת התנועה שלו נשללת בדרך אחרת, היצור נופל, אלא אם כן יש לו את היכולת לרחף או שהוא מוחזק על ידי קסם, כמו למשל על ידי הלחש מעוף.

גודל היצור

כל יצור תופס שטח שונה. טבלת ״קטגוריות גודל״ מראה עבור כל יצור לפי גודלו, כמה גדול החלל בו הוא שולט בקרב. חפצים משתמשים לפעמים באותן קטגוריות גודל.

קטגוריות גודל
גודל מרחב
קטנטן 75 ס״מ על 75 ס״מ.
קטן ½1 מ׳ על ½1 מ׳.
בינוני ½1 מ׳ על ½1 מ׳.
גדול 3 מ׳ על 3 מ׳.
עצום ½4 מ׳ על ½4 מ׳.
אדיר 6 מ׳ על 6 מ׳ או יותר

מרחב

המרחב של יצור הוא האזור במטרים שהיצור שולט עליו ביעילות בזמן קרב, ולא ביטוי של גודלו הפיזי. למשל, יצור בינוני טיפוסי אינו ברוחב ½1 מ׳, אבל הוא שולט על מרחב בגודל זה. אם הובגובלין בינוני עומד בפתח ברוחב ½1 מ׳, יצורים אחרים לא יכולים לעבור אלא אם ההובגובלין מאפשר להם.

המרחב של יצור משקף גם את האזור שהוא צריך על מנת להילחם ביעילות. מסיבה זו, יש הגבלה על מספר היצורים שיכולים להקיף יצור אחר בקרב. עבור לוחמים בגודל בינוני, שמונה יצורים יכולים להיכנס בטווח של ½1 מ׳ סביב יצור אחר.

מכיוון שיצורים גדולים תופסים יותר מקום, פחות מהם יכולים להקיף יצור. אם חמישה יצורים גדולים מצטופפים סביב יצור בינוני או קטן יותר, לא נשאר מקום לאף אחד אחר. לעומת זאת, עד עשרים יצורים בינוניים יכולים להקיף יצור אדיר אחד.

הידחסות לשטח קטן

יצור יכול להידחס לשטח שגדול מספיק בשביל יצור הקטן ממנו בגודל אחד. לכן, יצור גדול יכול להידחס דרך מעבר ברוחב ½1 מ׳ בלבד. יצור הנדחס לשטח קטן צריך לנצל 1 מ׳ נוסף על כל מטר שהוא נע, והוא סובל מחיסרון בגלגולי התקפה וזריקות הצלה לזריזות. גלגולי התקפה נגד היצור נהנים מיתרון כל עוד הוא נמצא בחלל קטן ממידתו.